Mořské řasy - zatím přehlížená léčivá strava

Mořské řasy, na Dálném východě žádané již po tisíciletí, jako zdroj mladosti, se stále častěji objevují na jídelníčku také u nás. Seznam zdraví podporujících účinků této potravy z hlubin oceánu je dlouhý, sahá od prevence proti rakovině až k léčbě onemocnění dýchacích cest. Patří do něj i jemná, hladká pleť a pevné, lesknoucí se vlasy. Obrazně řečeno, s řasami si původní mořskou sílu přenesete na svůj talíř. Řasy obohacují zeleninová jídla, jsou ideální pro čerstvé saláty a vhodně doplňují polévky. Neutrální želírovací prostředek agar-agar zase nachází vynikající uplatnění ve sladké kuchyni.

V Japonsku mají ženy před menopauzou třikrát menší a po menopauze devětkrát menší riziko onemocnění rakovinou prsu než ženy v USA a Evropě. Novější výzkumy poukazují rovněž na lepší zdravotní stav při pravidelné konzumaci mořských řas, která má v Japonsku 2000 let starou tradici.

Buňky mořských řas obsahují balastní látky - agar, karagen a algináty. Existují informace, jak tyto speciální, zažívacími enzymy člověka neodbouratelné balastní látky, povzbuzují imunitní systém, a tím pomáhají předcházet rakovině. Podle některých vyšetření také zabraňují nebo zmírňují propuknutí virových nemocí, jako je chřipka, herpes nebo onemocnění dýchacích cest.

Mořské řasy vážou v těle radioaktivní částice a jedy z životního prostředí. Algináty přejímají další ochranné funkce, které mají právě v době přibývajících zátěží ze životního prostředí stále větší význam. Na základě své zvláštní struktury mohou vázat radioaktivní stroncium 90 ve střevě, a zbavovat se tak nečistot. Toto stroncium bylo uvolněno ve velkém množství při reaktorové katastrofě v Černobylu, při testech s atomovou bombou a také u tzv. „malých“ poruch v atomových elektrárnách. Jíme-li mořskou zeleninu pravidelně, může to také vést k odbourání radioaktivních částic již vestavěných v kostech, které jsou zodpovědné za zmenšenou produkci bílých a červených krvinek i za propuknutí rakoviny kostí a leukémie.

Algináty rovněž dokážou vázat zdraví škodlivé jedy z životního prostředí jako olovo a kadmium. Tyto nestravitelné části mořských rostlin se také starají o bezpečný transport rozpustné rtuti z amalgámových výplní. Blahodárné jsou pro zažívací orgány. Stabilizují střevní flóru, chrání žaludeční a střevní sliznici, normalizují zažívání, a předcházejí tak střevní rakovině. Pravidelná konzumace mořských řas může snížit hladinu cholesterolu nebo ji udržovat nízkou, a zmírnit tak riziko onemocnění srdečního oběhu, příčinu smrti číslo jedna v civilizovaných zemích.

Mořská zelenina obsahuje rovněž vitaminy, které posilují imunitní systém, například vitamin A, známý jako lapač rakovinotvorných volných radikálů, nebo vitamin C, velmi horlivý ve všech částech imunitního systému. Vydatný je také obsah vitaminu B12, který se účastní mnohých procesů látkové výměny. Ten se nevyskytuje v nefermentovaných rostlinných potravinách, což se příliš neví.

V nepatrných mořských řasách se nachází i další poklad v podobě životně důležitých látek - minerálů. Ty jsou nepostradatelné pro stavbu kostí a pevné zuby, tvoří součást tělesné tkáně a buněk a účastní se výstavby účinných látek, enzymů a hormonů. Užitečné jsou i pro regulaci a udržení hospodaření s vodou a elektrolytem a vyrovnávání tlaku v tělesných buňkách. Díky vysokému obsahu vápníku přispívají mořské řasy k tomu, že v Japonsku je obávaná osteoporóza prakticky neznámá.

Všeobecně platí: mořské řasy obsahují 10 až 20x více minerálních látek než naše normální zelenina. Vězí v nich 14x více vápníku než ve sněhobílém mléce a 10x více krvetvorného železa než ve špenátu. Něžné lístečky wakame podporují příjem kosti upevňujícího kalcia ze střeva a obsahují 75x více nervy podporujícího magnézia a 13x více železa než zelené fazolky. Mořská zelenina tuto bohatou náplň minerálních látek nejvíc poskytuje ve formě pro člověka dobře přijatelné.

Seznam zdraví podporujících účinků mořských řas je však ještě delší. Dokážou snížit zvýšený krevní tlak, zmírnit revma a artrózu, podporovat uzdravení dýchacích cest i kožních onemocnění, pomáhat a povzbuzovat při stavech vyčerpanosti a všeobecné únavě. Mořské řasy zabezpečují přirozeným způsobem zvýšenou potřebu minerálních látek v dobách, jako je těhotenství nebo zesílený sportovní trénink.

Zdravá výživa je nejlepší medicína. Mořské řasy předcházejí rakovině, vysoké hladině cholesterolu, virovým onemocněním a osteoporóze.

Žádný uměle vyrobený průmyslový preparát neposkytuje takové příznivé složení vitálních látek jako řasy vyrostlé v mořské vodě. Aby se uskutečňovala látková výměna ve vysoké míře a posilovaly se ochranné a samoléčivé síly, nestačí denně polknout multipreparát s pestrým složením minerálních látek a vitaminů. vitaminy a minerální látky z přírodních potravin mají větší biologickou účinnost než vitaminové a minerálové tabletky. Větší biologickou účinnost vitaminů a minerálních a balastních látek z přirozených potravin ve srovnání s izolovanými nebo synteticky vyrobenými produkty potvrzují také výzkumy. Čím blíže je produkt svému původnímu, živoucímu stavu, o to více vitálních látek je v něm uchováno. Z tohoto hlediska je třeba dávat přednost šetrně sušené mořské zelenině před řasovými kapslemi, které mají za sebou již četné výrobní a zpracovatelské kroky.

Jód jako životně důležitý stopový prvek, musí být užíván pravidelně s jídlem. Bez dostatečného zásobení jódem - tímto životně důležitým stopovým prvkem nejsou dostatečně produkovány hormony štítné žlázy, čímž je štítná žláza funkčně omezena. Vnějším znakem nedostatku jódu v těle je nevzhledné vole. Na první pohled neviditelná, ale pro postiženého nepříjemná je chronická únava, zvýšená náchylnost k infekcím, svalová slabost, zvýšený pocit chladu, prodloužené reflexy a poruchy potence. Fatální následky může mít nedostatek jódu v těhotenství: riziko potratu, poškození mozku a zpomalený růst nenarozeného dítěte, komplikace během porodu.

Střední Evropa se počítá k oblastem s nedostatkem jódu, protože během doby ledové byly jeho rezervy z půdy vyplaveny a spláchnuty do moře a domácími rostlinnými a živočišnými potravinami se nedá denní potřeba jódu pokrýt. Není tedy divu, že nedostatek jódu a s ním spojená snížená funkce štítné žlázy je tak rozšířená. I když si pomáháme jodizovanou solí, výzkumy ukazují, že jód ve své přirozené formě v mořských řadách je lidským organismem lépe přijímán a zhodnocován.

Jsou mořské řasy zatíženy škodlivými látkami? Mořské řasy určené k požívání rostou z velké části divoce a jsou loveny z čistých mořských vod. Jen v Japonsku se kultivují pro export a značný vlastní konzum. Mořská zelenina se nedá pěstovat jako ta pozemská a na rozdíl od ní neuchovává žádné škodlivé látky, neboť ve špinavých a znečištěných vodách nepřežije.

Mořské řasy bychom měli konzumovat pravidelně a v malých porcích. Můžeme je použít na salát (wakame), do zeleninové polévky nebo fazolového nákypu, dušené (kombu), nebo jemně nakrájené nori-lístky podat v misce, aby si každý sám posloužil dle své chuti. Řasou hijiki obohacujeme rýžová a nudlová jídla. Do salátů, zeleninových jídel, brambor nebo rajčatové omáčky je vhodná řasa arame.

MUDr. Josef Jonáš v knize

Jonášova kuchařka pro zdraví

Vydalo ji nakladatelství Eminent, P. O. Box 298, 111 21 Praha 1, www.eminent.cz

Zdroj: časopis MEDIUM č. 1/2008