Chcete přestat kouřit? Změňte stravu!

Blíží se opět nový rok, což bývá obdobím nových předsevzetí. Chcete se zbavit kouření a doposud se vám to nedařilo? Můžete vyzkoušet způsob, který používají v Centru holistické medicíny na Floridě. O tom, jak se zbavit závislosti na kouření pomocí stravy hovoří Amanda Acklin, ředitelka uvedeného ústavu.

* * *

Kdo chce přestat s kouřením, musí si nejdříve vyznačit den, v němž přestane kouřit. Postačí výhled asi dvou týdnů, abychom si osvojili myšlenku, že od příslušného data už kouřit nebudeme. Minimálně dvakrát denně si musíme opakovat větu o tom, že od určeného data už nebudeme kouřit. Věta může znít: „V PONDĚLÍ 13. LEDNA 2003 PŘESTANU KOUŘIT UŽ NAVŽDYCKY. MÁM DOSTATEK SILNÉ VŮLE A VÍRY, ŽE SE MI TO PODAŘÍ.“ Také své rodině a známým oznámíme, že přestáváme kouřit a že od onoho stanoveného data se budeme také jinak stravovat.

Co nesmíme jíst, abychom nekouřili?

Především musíme pít velice hodně vody, abychom nikotin z organismu důkladně vyplavili a zároveň do jisté míry potlačili pocit hladu. Vodu můžeme střídat se zeleninovými a přírodními ovocnými šťávami. Abychom co nejúčinněji ztlumili nervozitu, při níž obvykle saháme po cigaretě, skončíme s pitím alkoholu, kávy a tzv. ruského čaje. Po těchto tekutinách se sice na nějaký čas cítíme dobře, ale pak jsme opět nervózní a máme nutkavou potřebu si zapálit. Neměli bychom jíst ani čokoládu, neboť i ta obsahuje kofein.

Zcela ze stravy eliminujeme cukr, takže žádné zákusky, buchty či slazené minerálky, džusy apod. Dnes už totiž nikdo nepochybuje o tom, že cukr povzbuzuje chuť na nikotin. Můžeme si dovolit pouze přírodní sladidla obsažená v ovoci, hroznovém vínu (možno též hroznový cukr) nebo v obilninách. Vyhýbáme se také konzervačním a barvicím přípravkům, neboť je třeba si uvědomit, že organismus kuřáka je již tak dost zahlcen jedovatými látkami.

Alespoň v první fázi „nekouření“ bychom měli vypustit ze stravy maso a masné výrobky a také později tyto potraviny omezit. Jde o to, že značně zatěžují trávicí systém a kuřáci si zpravidla neuvědomují, že jejich organismus si po léta zvykl na skutečnost, že nikotin „pomáhá“ v trávení. Proto kuřák po snědení porce masa automaticky sahá po cigaretě.

Co přináší úlevu?

Pepř a kvasnice přinášejí úlevu při odvykání kouření. Zeleninu a ovoce můžeme jíst v libovolném množství a v úpravě takové, na jakou jsme zvyklí – smažené, dušené, vařené nebo syrové. Je možné konzumovat také veškeré obilné i mléčné produkty.

Pacienti na odvykací léčbě si často stěžují, že jim chybí nejen cigareta, ale také maso. Pocit nedostatku masa je pouze krátkodobý a po několika dnech už klienti sami cítí, že se s nimi něco stalo. Tato dieta totiž snižuje tzv. nikotinový hlad. Pak už jen čas od času dostanou chuť si zapálit, ale i tento pocit poměrně rychle zcela mizí. Pokud pacient přesto velice touží po mase, může si ho nahradit masem sojovým nebo jinými luštěninovými „klobáskami, salámem“, či pomazánkami z prodejen zdravé výživy. Chuťově tato jídla připomínají maso, ale neobsahují žádné toxické ani konzervační látky, které podporují chuť na cigaretu.

Ty kuřáky, kteří se rozhodli s cigaretou přestat, nejvíce trápí pocit úporného hladu. Místo nikotinu se začnou přejídat a po krátkém čase mají na sobě navíc několik kilogramů. Je tomu tak proto, že nejí to, co by měli. Například po velké porci masa, velice rychle dostanou chuť na sladké. Pokud má tělo nedostatek hořčíku, přichází chuť na čokoládu. Kuřák, který sní na oběd rýži se zeleninou a fazolový řízek, už nebude mít chuť na moučník nebo nějaký další doplněk.

Zvýšený apetit odvykajícího kuřáka souvisí s tím, že nedostatek, tělu potřebných vitamínů a minerálních látek, již trvá po mnoho let (po celou dobu kouření). Takový pacient je pak jako rekonvalescent a podle toho by se měl také stravovat.

V Centru holistické medicíny na Floridě sestavili několik účinných způsobů, jak postupovat při intenzivní chuti na cigaretu. Některé nazývají tabletkami, neboť účinkují okamžitě ve chvíli potřeby. Pokud je chuť na cigaretu, nebo na jídlo, příliš silná, pomůže například směs ze skořice, zázvoru, anýzu a mletý muškátový oříšek, kdy do sypkých přísad přidáme trochu vody… a máme tabletku! Podobně působí i šťáva z avokáda, nebo pepř a curry s rajčatovou šťávou. Velice účinné proti potřebě jíst nebo kouřit jsou kvasnice s trochou teplé vody, nebo čaj z heřmánku, máty a meduňky.

Slunce nám také pomáhá!

Každý den bychom měli konzumovat produkty obsahující hodně vápníku, neboť ten zklidňuje organismus, odstraňuje únavu a snižuje pocit úporného hladu. Jsou to ořechy, mandle, jogurty, mléko, fazolky, boby apod. U mléčných výrobků budeme dávat přednost plnotučným, které mají více a kompletnější množství vitamínů.

Kuřákům, příliš silně závislým na cigaretách, se doporučuje strava pouze tekutá nebo dokonce i hladovka. V takovém případě se organismus dostane do šoku. Třídenní nedostatek běžně konzumovaných pokrmů zlepší vylučování endorfinů, čili hormonů štěstí. Pak následuje příliv víry ve vlastní sílu vydržet a tak už automaticky mizí chuť na kouření. Je obvyklé, že pokud pacient po několikadenní hladovce a následné dietě přece jen sáhne po cigaretě, dostává závratě a nepříjemné pocity v trávicím systému, což ho ještě navíc přiměje, aby svého zlozvyku zanechal.

V Centru na Floridě se odvykajícím pacientům doporučují také každodenní koupele s přidáním soli, která odbourává nikotin a dehet z těla ven. Dvakrát během týdne pacienti navštěvují kyslíkovou terapii, což jest speciální vdechování kyslíku nosem po dobu půl hodiny. Dále se doporučuje opalování, neboť tímto způsobem dodáváme tělu více D vitamínu a navíc sluneční záření redukuje deprese a pozitivně ovlivňuje naše myšlení.

Ředitelka Amanda Acklin nepovažuje podmínky na odvykání za příliš kruté. Podle ní těžké mohou být první tři dny, pak už je ale každým dnem lépe a lépe.

Takže napřed si stanovte patřičný den začátku, doplňte si ledničku vhodnými potravinami a můžete začít… Hodně zdaru!

Ze zahraničního tisku připravila H. Sapiková

Zdroj: časopis MEDIUM. č. 12/2002